ZwangerFit® is een eigentijdse zwangerschapscursus voor vrouwen die zwanger of net bevallen zijn. Tijdens de zwangerschap verandert er veel in het vrouwelijk lichaam, met name in het bekkengebied. Fit zijn en fit blijven tijdens en na je zwangerschap is van groot belang. Een zwangerschap en het eerste jaar na de bevalling vragen veel van je lichaam. Door in deze periode regelmatig verantwoord te sporten zorg je ervoor dat je totale conditie, spierkracht, mobiliteit, vitaliteit en fitheid behouden blijft. Hierdoor kunnen zwangerschapsgerelateerde klachten en klachten in het bekken- en bekkenbodemgebied worden voorkomen tijdens en ná je zwangerschap. Het herstel van je lichaam na de bevalling kan bovendien door de trainingen sneller en beter verlopen.
Voor wie?

Zowel de zwangere als de pas bevallen vrouw kan deelnemen aan NVFB-ZwangerFit ®. Vanaf de 12e week van je zwangerschap kun je starten met trainen. Tot aan de laatste week van je zwangerschap kun je blijven meedoen met de cursus. Vier tot zes weken na de geboorte van je baby kun je de lessen weer hervatten. Dit kan tot 9 maanden na de bevalling.

Intake

Voor aanvang van de cursus vindt er een individueel intakegesprek plaats. Zo kan worden bepaald of je beginsituatie, behoeften en wensen aansluiten bij de cursusinhoud. Na het intakegesprek vindt er een individuele training plaats en wordt er op basis hiervan een persoonlijk trainingsschema opgesteld. Met dit schema ga je samen met je groep trainen; ieder op haar eigen niveau.

Cursusinhoud
Training

Tijdens de wekelijkse actieve lessen wordt gebruik gemaakt van cardio- en fitnessapparatuur, klein oefenmateriaal (Fysio-ballen, dynabands, tubes en kleine gewichtjes) en muziek. De trainingen zijn gericht op het verbeteren en/of behouden van de algemene conditie. Elke zwangere traint met een hartslagmeter zodat de juiste trainingsintensiteit kan worden gewaarborgd. Stabiliteitsoefeningen van het bekkengewricht en van het gehele lichaam komen aan bod. De trainingen bevatten ook oefeningen om van bepaalde spiergroepen de kracht en coördinatie te trainen. Met name training van de schuine en dwarse buikspieren, de rugspieren en bekkenbodemspieren kan bekkenklachten voorkomen en verhelpen. De training duurt 60 minuten waarbij er op het einde van de training wordt afgesloten met bekkenbodem-, ademhalings-, en ontspanningsoefeningen. Na de bevalling wordt er door de cursist opnieuw een intake formulier ingevuld. Vooral het trainen van de bekkenbodem ná de bevalling wordt vaak naar de achtergrond geschoven vanwege de nieuwe rol als moeder en de zorg voor je baby. Wanneer je na de bevalling weer goed leert gebruik te maken van je bekkenbodemspieren in samenwerking met je rug en dwarse buikspieren verklein je de kans op klachten van je rug en bekken aanzienlijk. Ook heb je door weer goed leren gebruik te maken van je bekkenbodemspieren, minder kans op verzakkingen van blaas, baarmoeder en darmen op latere leeftijd.

Het resultaat

- Fit en Vitaal tijdens en ná je zwangerschap.
- Goed geïnformeerd en in goede gezondheid de periode voor en ná de bevalling te beleven.
- Goed voorbereid en zelfverzekerd de bevalling in.
- Snel en beter herstel na de bevalling.
- Preventie en verhelpen van zwangerschapsgerelateerde bekken- of bekkenbodemklachten.
- Contact met andere zwangeren en mama’s.

Tijdstip ZwangerFit®

- Training elke donderdagavond van 19:00-20:00.

De NVFB-ZwangerFit cursus wordt gegeven door een hiervoor speciaal opgeleide fysiotherapeut.

Voor aanmeldingen kun je een e-mail sturen naar sjoukje@fysiotherapieameland.nl, waarna je een intakeformulier krijgt opgestuurd en bij het eerste individuele intakegesprek meeneemt. Ook voor verdere informatie of vragen kun je hier terecht.

© 2017 Fysiotherapie Metz de Boer. | Website: Wesley Akkerman